Hopp til innhold

Handlekurv

Handlekurven din er tom

Bruksvilkår

Artikkel 1 – Definisjoner

Under disse forholdene betyr dette:

Angrerett: perioden forbrukeren kan utøve sin angrerett innen;

Forbruker: den fysiske personen som ikke handler i utøvelsen av sin profesjonelle eller næringsvirksomhet og inngår en fjernsalgsavtale med næringsdrivende;

Dag: kalenderdag;

Varighetstransaksjon: en fjernsalgsavtale knyttet til en serie produkter og/eller tjenester, hvis leverings- og/eller kjøpsforpliktelse utsettes over tid;

Varig medium: ethvert middel som gjør det mulig for forbrukeren eller næringsdrivende å lagre informasjon som er personlig adressert til ham, slik at den kan konsulteres og reproduseres uendret i fremtiden.

Angrerett: forbrukerens mulighet til å angre på fjernsalgsavtalen innen angrefristen;

Entreprenør: den fysiske eller juridiske personen som tilbyr produkter og/eller tjenester eksternt til forbrukere;

Fjernsalgsavtale: en avtale som inngås innenfor et system organisert av næringsdrivende for fjernsalg av produkter og/eller tjenester, ved bruk av kun én eller flere fjernkommunikasjonsteknikker frem til avtalens inngåelse;

Fjernkommunikasjonsteknologi: middel som kan brukes til å inngå en kontrakt uten at forbruker og næringsdrivende er sammen på samme sted til samme tid.

Generelle vilkår og betingelser: disse generelle vilkårene og betingelsene for gründeren.

Artikkel 2 – Entreprenørens identitet Firmanavn: söderbergs

E-post til kundeservice: support@bergheims.no

Artikkel 3 – Søknad

Disse generelle vilkårene gjelder for alle tilbud fra næringsdrivende og for alle fjernsalgsavtaler og bestillinger mellom næringsdrivende og forbruker.

Før fjernsalgsavtalen inngås, vil teksten i disse generelle vilkårene og betingelsene bli gjort tilgjengelig for forbrukeren. Dersom dette ikke er rimelig mulig, vil det før fjernsalgsavtalen inngås bli oppgitt at de generelle vilkårene og betingelsene er tilgjengelige fra næringsdrivende og vil bli tilsendt kostnadsfritt på forbrukerens forespørsel.

Dersom fjernsalgsavtalen inngås elektronisk, kan teksten i disse generelle vilkårene, uten hensyn til foregående avsnitt og før fjernsalgsavtalen inngås, gjøres tilgjengelig for forbrukeren elektronisk på en slik måte at den enkelt kan lagres av forbrukeren på et varig medium. Dersom dette ikke er rimelig mulig, vil det før inngåelsen av fjernsalgsavtalen bli oppgitt hvor de generelle vilkårene kan leses elektronisk, og at de vil bli sendt kostnadsfritt på forbrukerens anmodning elektronisk eller på annen måte.

Dersom det i tillegg til disse generelle vilkårene gjelder spesielle produkt- eller tjenestevilkår, gjelder andre og tredje ledd, og forbrukeren kan alltid anke til den bestemmelsen som er mest gunstig for ham ved motstridende generelle vilkår.

Dersom én eller flere bestemmelser i disse generelle vilkårene og betingelsene på noe tidspunkt er helt eller delvis ugyldige, skal avtalen og disse vilkårene og betingelsene forbli gjeldende for resten av tiden, og den aktuelle bestemmelsen skal ved gjensidig avtale erstattes med en bestemmelse som kommer så nært formålet med den opprinnelige som mulig.

Situasjoner som ikke dekkes av disse generelle vilkårene må vurderes «i henhold til» disse generelle vilkårene.

Enhver tvetydighet angående tolkningen eller innholdet i en eller flere bestemmelser i våre vilkår og betingelser må tolkes «i ånden» av disse generelle vilkårene og betingelsene.

Artikkel 4 – Tilbudet

Dersom et tilbud har en begrenset gyldighetsperiode eller er underlagt betingelser, vil dette fremgå uttrykkelig av tilbudet.

Tilbudet er uforpliktende. Entreprenøren har rett til å endre og tilpasse tilbudet.

Tilbudet inneholder en fullstendig og nøyaktig beskrivelse av produktene og/eller tjenestene som tilbys. Beskrivelsen er tilstrekkelig detaljert til at forbrukeren kan foreta en tilstrekkelig evaluering av tilbudet. Dersom gründeren bruker bilder, er disse en troverdig gjengivelse av produktene og/eller tjenestene som tilbys. Åpenbare feil eller mangler i tilbudet binder ikke gründeren.

Alle bilder og spesifikasjonsdata i tilbudet er veiledende og kan ikke gi grunnlag for erstatning eller heving av kontrakten.

Produktbildene er en troverdig gjengivelse av produktene som tilbys. Entreprenøren kan ikke garantere at fargene som vises nøyaktig samsvarer med produktenes faktiske farger.

Hvert tilbud inneholder slik informasjon at det er tydelig for forbrukeren hvilke rettigheter og plikter som er knyttet til å akseptere tilbudet. Dette gjelder spesielt for:

prisen, eksklusive toll og import-mva. Disse tilleggskostnadene vil være for kundens bekostning og risiko. Posttjenesten og/eller budtjenesten vil bruke den spesielle ordningen for post- og budtjenester ved import. Denne ordningen gjelder dersom varene importeres til EU-bestemmelseslandet, som i dette tilfellet. Posttjenesten og/eller budtjenesten vil innkreve mva (muligens sammen med toll) fra mottakeren av varene;

eventuelle fraktkostnader;

måten avtalen skal inngås på og hvilke tiltak som kreves for dette formålet;

om angreretten er anvendelig eller ikke;

betalingsmåte, levering og oppfyllelse av kontrakten;

fristen for å akseptere tilbudet, eller fristen som entreprenøren garanterer prisen innen;

størrelsen på fjernkommunikasjonstariffen dersom kostnadene ved bruk av fjernkommunikasjonsteknologien beregnes på et annet grunnlag enn den ordinære basistariffen for kommunikasjonsmidlet som brukes;

om avtalen vil bli arkivert etter inngåelse, og i så fall hvordan forbrukeren kan se den;

måten forbrukeren kan kontrollere og, hvis han ønsker det, korrigere opplysningene som er gitt i henhold til avtalen, før avtalen inngås;

alle andre språk enn nederlandsk som kontrakten kan inngås på;

de adferdsreglene som næringsdrivende har undertegnet seg og måten forbrukeren kan lese disse adferdsreglene elektronisk på; og

Minimumsvarigheten på fjernkontrakten ved langsiktig transaksjon. Valgfritt: tilgjengelige størrelser, farger, materialtype.

Artikkel 5 – Avtalen

Avtalen opphører, uten at det berører bestemmelsene i punkt 4, når forbrukeren aksepterer tilbudet og overholder de fastsatte vilkårene.

Dersom forbrukeren har akseptert tilbudet elektronisk, bekrefter næringsdrivende umiddelbart mottakelsen av aksepten av tilbudet elektronisk. Så lenge mottakelsen av denne aksepten ikke er bekreftet av næringsdrivende, kan forbrukeren heve avtalen.

Dersom kontrakten inngås elektronisk, skal næringsdrivende ta passende tekniske og organisatoriske tiltak for å sikre elektronisk dataoverføring og et sikkert nettmiljø. Dersom forbrukeren kan betale elektronisk, skal næringsdrivende ta passende sikkerhetstiltak.

Entreprenøren kan, innenfor lovens rammer, undersøke om forbrukeren kan oppfylle sine betalingsforpliktelser, samt alle fakta og faktorer som er relevante for en forsvarlig inngåelse av fjernsalgsavtalen. Dersom entreprenøren på grunnlag av denne undersøkelsen har gode grunner til ikke å inngå avtalen, har vedkommende rett til å nekte en bestilling eller forespørsel av gode grunner eller å knytte spesielle vilkår til utførelsen.

Entreprenøren skal gi forbrukeren følgende informasjon sammen med produktet eller tjenesten, skriftlig eller på en slik måte at den kan lagres av forbrukeren på en tilgjengelig måte på et varig medium:

vilkårene for og måten forbrukeren kan utøve angreretten på, eller en tydelig erklæring om at angreretten er utelukket;

informasjon om garantier og tilgjengelig ettersalgsassistanse;

informasjonen som er inkludert i artikkel 4.3 i disse vilkårene, med mindre

gründeren har ikke allerede gitt denne informasjonen til forbrukeren tidligere

av kontraktsgjennomføringen;

kravene for å si opp kontrakten dersom kontrakten har en varighet på mer enn ett år eller er på ubestemt tid.

Ved varighetstransaksjon gjelder bestemmelsen i forrige avsnitt kun for den første leveransen.

Hver avtale inngås under forutsetning av at de aktuelle produktene er tilstrekkelig tilgjengelige.

Artikkel 6 – Angrerett

Denne angrefristen begynner dagen etter at forbrukeren eller en representant som er utpekt på forhånd av forbrukeren og varslet til næringsdrivende, har mottatt produktet.

I angrefristen skal forbrukeren håndtere produktet og emballasjen med forsiktighet. Forbrukeren skal kun pakke ut eller bruke produktet i den grad det er nødvendig for å vurdere om han ønsker å beholde det. Hvis du benytter deg av angreretten, skal du returnere produktet med alt medfølgende tilbehør og, hvis det er rimelig mulig, i original stand og emballasje til næringsdrivende, i samsvar med rimelige og klare instruksjoner fra næringsdrivende.

Dersom forbrukeren ønsker å benytte seg av angreretten sin, plikter vedkommende å varsle næringsdrivende innen 14 dager etter mottak av produktet. Forbrukeren må varsle dette via skriftlig melding/e-post. Etter at forbrukeren har varslet at vedkommende ønsker å benytte seg av angreretten sin, må vedkommende returnere produktet innen 14 dager. Forbrukeren må vise at de leverte produktene er returnert i tide, for eksempel ved kvittering for porto.

Dersom forbrukeren ikke har varslet sin intensjon om å utøve angreretten innen vilkårene angitt i avsnitt 2 og 3, eller ikke har returnert produktet til næringsdrivende, er kjøpet en fullbyrdet situasjon.

Artikkel 7 – Kostnader ved utmelding

Dersom forbrukeren benytter seg av angreretten sin, dekkes kostnadene ved retur av produktene av forbrukeren.

Dersom forbrukeren har betalt et beløp, vil næringsdrivende refundere dette beløpet så snart som mulig, men senest 14 dager etter at angreretten har utløpt. Betingelsen er at produktet allerede er mottatt av nettforhandleren eller at det kan fremlegges endelig bevis for full retur.

Artikkel 8 – Utelukkelse av angreretten

Entreprenøren kan fraskrive seg forbrukerens angrerett for produkter som beskrevet i punkt 2 og 3. Unntaket fra angreretten gjelder kun dersom entreprenøren tydelig har angitt dette i tilbudet, eller i det minste umiddelbart før avtalen inngås.

Utelukkelse av angreretten er kun mulig for produkter:

som ble produsert av gründeren i henhold til forbrukerens spesifikasjoner;

som er tydelig av personlig karakter;

som etter sin natur ikke kan returneres;

som kan forringes eller eldes raskt;

hvis pris er utsatt for svingninger i finansmarkedet

entreprenøren har ingen kontroll;

for løse aviser og blader;

for lyd- og bildeopptak og dataprogrammer som forbrukeren har

brutt forseglingen.

for hygieneprodukter hvis forsegling er brutt av forbrukeren.

Utelukkelse av angreretten er kun mulig for tjenester:

knyttet til overnatting, transport, restauranter eller fritidsaktiviteter som skal utføres på en bestemt dato eller i en bestemt periode;

hvis levering ble påbegynt med forbrukerens uttrykkelige samtykke før utløpet av angrefristen;

knyttet til tipping og lotterier.

Artikkel 9 – Prisen

I løpet av gyldighetsperioden som er angitt i tilbudet, vil prisene på produktene og/eller tjenestene som tilbys ikke øke, med unntak av prisvariasjoner som følge av endringer i momssatser.

Uavhengig av foregående avsnitt kan gründeren tilby produkter eller tjenester med priser som er underlagt svingninger i finansmarkedet og som gründeren ikke har kontroll over, til variable priser. Denne avhengigheten av svingninger og det faktum at eventuelle oppgitte priser er referansepriser, er angitt i tilbudet.

Prisøkninger innen 3 måneder etter kontraktsinngåelse er kun tillatt dersom de følger av lovbestemmelser eller forskrifter.

Prisøkninger som starter 3 måneder etter kontraktsinngåelse er kun tillatt dersom næringsdrivende har samtykket til dette og:

er et resultat av lovbestemmelser eller forskrifter; eller

Forbrukeren har rett til å si opp avtalen med virkning fra den dagen prisøkningen trer i kraft.

Leveringsstedet er plassert i samsvar med artikkel 5(1) i merverdiavgiftsloven av 1968, i landet der transporten starter. I dette tilfellet skjer leveringen utenfor EU. Derfor vil postkontoret eller budfirmaet belaste mottakeren med import-merverdiavgift eller tollkostnader. Følgelig vil ikke entreprenøren belaste merverdiavgift.

Alle priser er med forbehold om trykk- og skrivefeil. Vi tar intet ansvar for konsekvensene av trykk- og skrivefeil. Ved trykk- og skrivefeil er ikke næringsdrivende forpliktet til å levere varene til feil pris.

Artikkel 10 – Samsvar og garanti

Entreprenøren garanterer at produktene og/eller tjenestene er i samsvar med kontrakten, spesifikasjonene angitt i tilbudet, rimelige krav til pålitelighet og/eller brukervennlighet og de lovbestemmelsene og/eller offisielle forskriftene som gjelder på datoen for kontraktsinngåelsen. Hvis avtalt, garanterer entreprenøren også at produktet er egnet for annen bruk enn vanlig.

En garanti gitt av næringsdrivende, produsent eller importør påvirker ikke de juridiske rettighetene og kravene som forbrukeren kan gjøre gjeldende mot næringsdrivende i henhold til avtalen.

Eventuelle mangler eller feilleverte produkter må meddeles entreprenøren skriftlig innen 14 dager etter levering. Produktene må returneres i originalemballasjen og i ny stand.

Entreprenørens garantiperiode tilsvarer produsentens garantiperiode. Entreprenøren er aldri ansvarlig for produktets endelige egnethet for hver enkelt bruk av forbrukeren, og heller ikke for noen råd om bruk eller anvendelse av produktene.

Garantien gjelder ikke hvis:

Forbrukeren har reparert og/eller modifisert de leverte produktene selv eller fått dem reparert og/eller modifisert av en tredjepart;

De leverte produktene har blitt utsatt for unormale forhold eller på annen måte behandlet uforsiktig eller i strid med leverandørens instruksjoner og/eller emballasje;

Feilen skyldes helt eller delvis forskrifter som myndighetene har gitt eller vil gi angående arten eller kvaliteten på materialene som brukes.

Artikkel 11 – Levering og utførelse

Entreprenøren vil utvise størst mulig aktsomhet ved mottak og utførelse av produktbestillinger.

Leveringsstedet er adressen som forbrukeren har oppgitt til selskapet.

I samsvar med artikkel 4 i disse generelle vilkårene og betingelsene, skal Selskapet utføre aksepterte bestillinger omgående, men senest innen 30 dager, med mindre en lengre leveringsperiode er avtalt med Forbrukeren. Dersom leveringen er forsinket, eller dersom en bestilling ikke kan utføres eller bare kan utføres delvis, vil Forbrukeren bli varslet innen 30 dager etter bestillingen. I dette tilfellet har Forbrukeren rett til å heve avtalen kostnadsfritt og har rett til eventuell kompensasjon.

Ved oppsigelse i samsvar med forrige avsnitt, vil entreprenøren refundere beløpet som forbrukeren har betalt så snart som mulig, men senest 14 dager etter oppsigelsen.

Dersom levering av et bestilt produkt viser seg umulig, vil næringsdrivende gjøre alt mulig for å gjøre et erstatningsprodukt tilgjengelig. Senest ved levering vil det tydelig og forståelig annonseres at et erstatningsprodukt leveres. Erstatningsvarer kan ikke utelukke angreretten. Kostnadene ved enhver retur dekkes av næringsdrivende.

Risikoen for skade og/eller tap av produkter bæres av næringsdrivende frem til levering til forbrukeren eller en utpekt representant og meddeles næringsdrivende på forhånd, med mindre annet er uttrykkelig avtalt.

Artikkel 12 – Transaksjonenes varighet: varighet, kansellering og fornyelse

Kansellering

Forbrukeren kan når som helst si opp en avtale som er inngått på ubestemt tid og som omfatter regelmessig levering av produkter (inkludert strøm) eller tjenester, ved å overholde de avtalte oppsigelsesreglene og en maksimal oppsigelsesfrist på én måned.

Forbrukeren kan når som helst si opp en avtale som er inngått for en bestemt periode og som omfatter regelmessig levering av produkter (inkludert strøm) eller tjenester, ved utløpet av den fastsatte perioden, ved å overholde de avtalte oppsigelsesreglene og en oppsigelsesfrist på ikke mer enn én måned.

Forbrukeren kan si opp avtalene nevnt i de foregående avsnittene:

når som helst og ikke begrenset til oppsigelse på et bestemt tidspunkt eller for en bestemt periode;

i det minste kansellere på samme måte som de ble fastsatt;

alltid si opp med samme oppsigelsesfrist som gründeren har avtalt for seg selv.

Fornyelse

En kontrakt inngått for en bestemt periode som omfatter regelmessig levering av produkter (inkludert aviser og blader) eller tjenester, kan ikke stilltiende fornyes eller forlenges for en bestemt periode.

Uten hensyn til foregående avsnitt kan en avtale inngått for en bestemt periode som omfatter regelmessig levering av dagsaviser og ukeaviser og blader stilltiende forlenges med en bestemt periode på inntil tre måneder, dersom forbrukeren kan si opp avtalen ved utløpet av forlengelsen med en oppsigelsesfrist på høyst én måned.

En avtale som er inngått for en bestemt periode og som omfatter regelmessig levering av varer eller tjenester, kan bare stilltiende forlenges på ubestemt tid dersom forbrukeren når som helst kan si opp avtalen med en oppsigelsesfrist på høyst én måned, og en oppsigelsesfrist på høyst tre måneder dersom avtalen omfatter regelmessig levering, men sjeldnere enn én gang i måneden, av dagsaviser, ukeaviser og månedsaviser samt blader.

En tidsbegrenset avtale om regelmessig levering av dagsaviser, ukentlige og månedlige magasiner, magasiner som prøve- eller introduksjonsabonnement forlenges ikke stilltiende og opphører automatisk ved slutten av prøve- eller introduksjonsperioden.

Varighet

Dersom en avtale har en varighet på mer enn ett år, kan forbrukeren når som helst si opp avtalen med en oppsigelsesfrist på høyst én måned etter ett år, med mindre rimelighet og rettferdighet er til hinder for å si den opp før utløpet av den avtalte perioden.

Artikkel 13 – Betaling

Med mindre annet er avtalt, skal beløpene som forbrukeren skylder betales innen 7 virkedager fra begynnelsen av angrefristen nevnt i artikkel 6(1). Ved en avtale om levering av en tjeneste, begynner denne perioden å løpe etter at forbrukeren har mottatt bekreftelse på avtalen.

Forbrukeren plikter å umiddelbart rapportere eventuelle unøyaktigheter i betalingsopplysningene som er oppgitt eller lagt inn til næringsdrivende.

Ved manglende betaling fra forbrukeren har næringsdrivende rett, med forbehold om juridiske begrensninger, til å belaste forbrukeren de tidligere varslede rimelige kostnadene.

Artikkel 14 – Klager

Klager over kontraktens oppfyllelse må sendes til næringsdrivende, fullstendig og tydelig beskrevet, innen 7 dager fra den datoen forbrukeren oppdaget manglene.

Klager som sendes inn til gründeren vil bli besvart innen 14 dager fra mottaksdatoen. Dersom en klage krever en forutsigbar lengre behandlingstid, vil gründeren svare innen 14 dager med et mottaksvarsel og en indikasjon på når forbrukeren kan forvente et mer detaljert svar.

Dersom klagen ikke kan løses ved gjensidig avtale, oppstår det en tvist som er gjenstand for tvisteløsning.

En klage fraskriver ikke næringsdrivendes forpliktelser, med mindre næringsdrivende skriftlig gir uttrykk for noe annet.

Dersom en reklamasjon er berettiget, vil entreprenøren etter eget skjønn erstatte eller reparere de leverte produktene kostnadsfritt.

Artikkel 15 – Tvister

Avtalen mellom næringsdrivende og forbruker som disse generelle vilkårene gjelder for, er utelukkende underlagt britisk lov, selv om forbrukeren er bosatt i utlandet.

Artikkel 16 – CESOP

På grunn av tiltakene som ble innført og styrket fra 2024 angående «Endring av merverdiavgiftsloven av 1968 (lov som implementerer direktivet om betalingstjenesteleverandører)» og dermed implementeringen av det sentrale elektroniske betalingsinformasjonssystemet (CESOP), kan betalingstjenesteleverandører registrere data i det europeiske CESOP-systemet.